Groningers blind vertrouwen in ProRail

Groningers zijn goed van vertrouwen en dat is een enorm voordeel. Een enorm voordeel voor ProRail, want er hoeft niet te worden nagedacht over Groningen, enkel over reizigers…

Wat Groningers willen, of wensen, óf nodig hebben, kan geheel buiten beschouwing worden gelaten. Want, Groningers zijn niet geïnteresseerd in mogelijkheden die een gebied liggend tegen het stadscentrum aan te bieden heeft. ProRail heeft dus de vrije hand in de planvorming voor het Station. Kleine wrijving is er altijd, maar dat kan snel worden opgelost. Fietstunnel, groenstrook, alles is mogelijk! (mits) je maar blijft aangeven wat je wilt…

De Rivierenbuurt ligt aan de zuidkant van het Stationsgebied. Deze buurt mag meedenken. Want, de bewoners kunnen enige wrijving oplossen door kenbaar te maken waar de wrijving precies zit. Vandaar dat in de Puddingfabriek zo nu en dan een informatieavond wordt georganiseerd voor alle Groningers.

ProRail en de Gemeente Groningen zorgen voor een optimale invulling van het Stationsgebied!

Even ter info aan alle Groningers:

ProRail is een bedrijf die in heel Nederland stations en trajecten ontwikkeld en beheerd.

Gemeente (ook de Gemeente Groningen) is een bestuurlijke eenheid, doorgaans de laagste bestuurlijke eenheid in een land.

Zoals u hebt kunnen lezen (als u de links heb aangeklikt) heeft ProRail geen belang in Groningen anders dan bereikbaarheid van NS treinreizigers. Ook is de Gemeente Groningen niet onze ‘Grote Broer’ maar een zeer grote hoeveelheid mensen binnen een complexe structuur. Beide zullen ongetwijfeld proberen hun werk zo goed mogelijk te doen.

De vraag is, of deze twee initiatiefnemers samen een waardevolle invulling kunnen geven aan het Stationsgebied van Groningen. De volgende vraag is, hoe waardevol is dit gebied voor Groningen nú en hoe waardevol kan dit gebied in de toekomst worden als Groningen de grens van 250 duizend inwoners heeft bereikt. Kan het compacte centrum dan nog worden vergroot. De kernvraag is dus, of het Stationsgebied de mogelijkheid behoudt om in de toekomst nog een stadscentrumkwaliteit te kunnen krijgen.

Het Stadscentrum Groningen is nu al te klein om extra bezoekers aan te trekken..

Sinds eind 19e eeuw is het centrum van Groningen niet meer lineair gegroeid ten aanzien van inwonertal, en dit is tevens de periode van oplevering van het huidige Station van Groningen. Opmerkelijk is dan ook het abrupte einde van het centrum aan de zuidkant. Het lijkt of het Station een eindhalte is van de groei van het centrum van de stad. Zou dan nú, anno 2016, het Station een nieuw begin kunnen worden van de voortzetting van de groei van het centrum van de stad Groningen? Hierbij is één blik op de plannen van ProRail i.s.m. de Gemeente Groningen genoeg, om er zeker van te zijn dat dit in de toekomst heel erg moeilijk gaat worden.

De vraag die over vele jaren zal kunnen worden gesteld is, wie er verantwoordelijk is te stellen. Of misschien wordt de vraag gesteld, waarom niemand destijds heeft ingezien dat de plannen geen rekening hebben gehouden met de groei van het centrum.

Om deze reden zullen Groningers zich veel meer moeten uitspreken over de plannen voor het Stationsgebied.

Plan voor het Stationsgebied van Groningen voor een toekomstbestendig station en stadscentrum.

plan stationsgebied groningen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *